رنو نامی جاودانه که در سال 1898 بنیان نهاده شد. از ابتدا راه توسعه را در پیش گرفت و تا به امروز پیشرو در نوآوری باقی مانده است. رنو هر روزه نوآوری هایی را به کار می گیرد تا بهترین خودرو را هم از دیدگاه طراحی ، آسایش و تکنولوژی و هم از دیدگاه ایمنی و هماهنگی با محیط زیست به مشتریان خود ارائه نماید.
طراحی: آسایش و راحتی سرنشینان و بهبود مداوم آن تفکر و باروری است که در کلیه خودروهای رنو یافت می گردد.
آسایش و تکنولوژی: بهیه سازی آسایش صوتی، تهویه هوا، دید و ارگونومی خودروها. استفاده از بهترین و آخرین تکنولوژی برای تمامی خودروها در رده های مختلف.
ایمنی: بهبود بی وقفه در ایمنی خودروهای رنو برای دستیابی به بالاترین درجه در پیشگیری، اصلاح و حفاظت سرنشینان در شرایط خطرناک.
محیط زیست: رنو متعهدانه میزان گازهای آلاینده ( دی اکسید کربن) و آلودگی صوتی را طوری کاهش داده است که از ضوابط مقرر اروپایی نیز فراتر رفته و خودروهایی تولید می نماید که 95% از مواد بکار رفته در آن قابل بازیافت می باشند.
گردانندگان پروژه تندر 90 : رنو ، ایران خودرو ، سایپا و رنو پارس
رنو پارس یک شرکت مشارکتی است که در سال 1383 تاسیس شده است. این شرکت هماهنگ کننده همکاری شرکت رنو و صنعت خودروسازی ایران می باشد.
51% سهام رنوپارس متعلق به رنو و 49% متعلق به ایدکو ( شرکت توسعه صنایع خودرو، متشکل از ایدرو-سازمان گسترش و نوسازی صنایع- و دو خودروساز اصلی در ایران : ایران خودرو و سایپا) می باشد.
شرکت رنوپارس محور همکاری رنو و دو خودروساز بزرگ ایرانی است. تولید مشترک تندر 90 توسط ایران خودرو و سایپا صورت می گیرد. خودروها بر اساس پلت فرم ایکس 90 مونتاژ خواهند شد. مونتاژ با استفاده از قطعات وارداتی و اجزای تولید داخل انجام می گیرد.
65% قطعات تندر 90 توسط سازندگان داخلی تولید خواهد شد. ظرفیت اولیه تولید حدوداً 000 95 دستگاه تا پایان سال 2007 برای هر دو تولیدکننده داخلی می باشد.
مشخصات (مدل) | STD | STD A/C | DLX | DLX CP | DLX CSP | SLX | SLX LP | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
موتور | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع موتور | K4M | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حجم موتور | 1598CC | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تعداد سیلندر | 4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نسبت تراکم | 10:01 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حداکثر توان موتور | 105hp at 5750 rpm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حداکثر گشتاور | 148Nm at 3750 rpm | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سیستم انژکتوری | چند نقطه ای ترتیبی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع سوخت | بنزین | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تعداد سوپاپ | 16 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
استاندارد حد آلایندگی | Euro II | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سیستم سوخت | انژکتوری | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کارایی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حداکثر سرعت | 183kph | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شتاب صفرتا 100کیلومتر | 10.2 ثانیه | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مصرف سوخت ( لیتر) در 100 کیلومتر | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
میانگین مصرف خارج شهر | 7.1 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
میانگین مصرف داخل شهر | 9.7 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سیستم انتقال قدرت گیربکس (جعبه دنده ) | پنج سرعته دستی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلاچ | تک دیسکی مکانیکی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دیفرانسیل | جلو | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سیستم تعلیق | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سیستم تعلیق جلو | مک فرسون با میله پیچشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سیستم تعلیق عقب | با میله پیچشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ظرفیت ها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
باک بنزین | لیتر50 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حجم فضای صندوق عقب | لیتر 510 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
روغن موتور (با فیلتر ) | 4500cc | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
روغن گیربکس و دیفرانسیل | 2980cc | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ظرفیت آب سیستم خنک کننده خودرو | 4800-4500 (CC) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
روغن هیدرولیک فرمان | 1000-800 (CC) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فرمان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع فرمان | دستی | شانه ای هیدرولیکی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع دنده | دستی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تعداد دور چرخش قفل به قفل فرمان | 4.5 | 3.2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ترمزها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع ترمز | * | * | * | * | * | * | * | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سیستم ترمز | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع ترمز جلو | دیسکی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع ترمز عقب | کاسه ای | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع ترمز ضد قفل | ندارد | Bosch 8.0 ABS | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تجهیزات الکترونیکی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع وتوان باتری | 70Ah | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
وزن | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
وزن تقریبی خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی | 1100Kg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حداکثر وزن قابل حمل توسط خودرو | 425Kg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حداکثروزن مجاز با سرنشین | 2300Kg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حداکثر بار بر محور عقب | 395Kg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حداکثر بار بر محور جلو | 585Kg | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تجهیزات | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کاتالیست اگزوز | * | * | * | * | * | * | * | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سنسور اکسیژن | * | * | * | * | * | * | * |
مشخصات فنی پیکان:
General | اطلاعات عمومی | ||
Manufacturer | ایران خودرو | کارخانه سازنده | |
Model | Paykan 1600 | مدل | |
Powertrain Layout | Otto, Front transversal | وضعیت قرار گیری موتور | |
Base Price | خارج از رده | قیمت پایه | |
Dimensions | ابعاد | ||
Length | 4345 mm | طول | |
Width | 1620 mm | عرض | |
Height | 1419 mm | ارتفاع | |
Engine | موتور | ||
Configuration | 4, In-line | وضعیت موتور و تعدادسیلندرها | |
Valvetrain | 8 OHV | وضعیت سوپاپ ها | |
Displacement | 1598 cm3 | حجم موتور | |
Power | 48 kW (DIN) 5200 rpm | قدرت | |
Torque | 110 Nm (rpm) 3200 rpm | کشتاور | |
Compression Ratio | 7.8 | نسبت تراکم | |
Transmission | گیربکس | ||
Gear Type | 4 Manual | نوع گیربکس | |
Top Speed | km/h 140 | حداکثر سرعت | |
0-100 | 14.3 s | شتاب 0 تا 100 کیلومتر | |
EPA City / Highway | 9.1/100km | مصرف سوخت در شهر / بزرگراه |
ایران خودرو برای خانواده خودرو ملی خود، عضو تازه ای را معرفی نموده که به نام دنا نامگذاری شده است. این خودرو جدید بر پایه و اساس و پلاتفرم سمند بنا می شود. با این حال قرار است با نصب کلیه تجهیزات ممکن در آن تبدیل به لوکس ترین و گران ترین عضو خانواده سمند درآید.
مشخصات اعلامی این خودرو با مشخصات سورن ELX تفاوت چندانی نمی کند. اما تغییرات در نمای ظاهری آن، باعث ایجاد تنوع و هویتی جدید برای آن شده است. این امر می تواند به بازارهای صادراتی سمند و سورن (که معمولاً تحمل یکنواختی و طراحی تکراری را ندارند) نفس تازه ای ببخشد.
این خودرو با طراحی خشن تر و اسپورت تر نسبت به سورن و با قیمت مشابه آن ، رقیبی برای سایر محصولات ایران خودرو نظیر پژو پارس و سورن خواهد بود. خودرو دنا در سال 91 وارد بازارها خواهد شد و اعلام شده که از نظر ایمنی و زیست محیطی، مطابق آخرین استانداردهای اروپا خواهد بود. تولید این خودرو نیز در سال اول 35 هزار دستگاه و به تدریج تا 100 هزار دستگاه خواهد رسید.
این خودرو مجهز به دو کیسه هوا، کمربندهای ایمنی با نیروی پیش کشنده، ستون فرمان جمع شونده در هنگام تصادفات و ترمزهای ABS خواهد بود. موتورهای آن نیز از خانواده موتور ملی EF7 و در دو نوع عادی و توربو شارژر می باشند.
از نظر امکانات رفاهی نیز می توان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی، سیستم کمک پارک عقب، آیینه های برقی، تنظیم زاویه نور چراغهای جلو، سیستم ضد سرقت و سایر امکانات (مشابه سورن) می باشد.
طراحی داشبورد و کنسول آن برخلاف انتظار با مدلهای سورن متفاوت است و از هیوندای سوناتا اقتباس گردیده اما ممکن است بعلت هزینه بالای تولید و قالبهای مجزا، نهایتاً داشبورد سورن را روی آن ببینیم. و یا این داشبورد را در نهایت روی مدلهای سورن هم ببینیم. (این داشبورد جدید که بسیار زیبا هم هست، هنوز ساخته نشده است و تنها درعکسها وجود دارد و نمونه های تولیدی با داشبورد سورن به نمایش درآمدند)
قیمت خودرو دنا بین 14 میلیون برای مدل پایه با موتور EF7 بنزینی تا 25 میلیون تومان برای مدل EF7 توربو متغیر خواهد بود.
نکته قابل ذکر در مورد این خودرو، تبلیغات وسیع و جنجال خبری و رسانه ای و اعلام رونمایی یک خودروی کاملاً جدید و ایرانی و پیشرفته از سوی ایران خودرو بوده که حتی مراسمی بزرگ با حضور وزیر صنایع را نیز شامل گشته است. باید پرسید که تغییرات در خودروی سورن و فیس لیفت این خودرو با پلاتفرم دهه 90، اینچنین پرهیاهو گشته است؟ واقعاً سقف انتظاراتمان از خودروسازی کشور با این همه حمایت دولتی و محرومیت مردم از داشتن خودروهای روز و ارزان، چنین پایین آمده که برای هر تغییر جزئی وزیر مملکت را وادار به رونمایی و دست زدن و تحسین های مبالغه آمیز کنیم؟ آیا بهتر نیست ایران خودرو بجای چنین شوهایی از موتورهای قدیمی و پرمصرف سمند و پژو دست بردارد و همین موتور EF7 یادشده را که اکنون تنها در کاتالوگها و تبلیغات دیده می شود، به خط تولید باز گرداند؟ آیا بهتر نبود بجای ساخت مدلهای مشابه 405، پارس، سمند، ال ایکس، سورن، سریر و اکنون دنا که همگی بروی پلاتفرم قدیمی 405 بنا شده اند، کلیه هزینه های طراحی و تولید این مدلها را صرف یک پلاتفرم جدیدتر و امروزی می کردند؟ دوستان ایران خودرو ظاهراً فقط به تعویض پالان می اندیشند! خر یادشده (پلاتفرم 405) مرگ ندارد. نظر شما چیست؟
مشخصات فنی خودرو دنا
ایمنی
o مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو
o مجهز به کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
o مجهز به کیسه های هوای جانبی (برخی از مدل ها)
o مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو و عقب با پیش کشنده و محدودکننده نیرو (جلو)
o مجهز به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و بوستر MBA به همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
o ستون فرمان جمع شونده در تصادف
o چراغ های مه شکن جلو و عقب به همراه چراغ های ایمنی درها
رفاهی
o مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک (کلیه مدل ها)
o سامانه فرمان برقی (مدل ایی ال ایکس)
o سامانه ورود بدون کلید
o آینه های جانبی برقی
o سامانه کمک پارک عقب
o رادیوپخش CD/MP3 با مانیتور چندرسانه ای (مدل ایی ال ایکس)
o ستون فرمان قابل تنظیم
o کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان (مدل ایی ال ایکس)
o آینه های جانبی برقی (تاشو برقی با گرمکن برای مدل ایی ال ایکس)
o هندزفری بلوتوث
o شیشه های سولار رنگی
o زیرآرنجی جلو و عقب
o قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
o صندلی های برقی جلو
عملکردی
o برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس
o قابلیت تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره ای
o رینگ اسپورت آلومینیومی
o سامانه ضد سرقت immobilizer
o قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو
زیست محیطی
o مطابقت با استاندارد آلایندگی یورو4 قابل ارتقا به یورو5
مشخصات فنی دنا با موتور EF7
نوع موتور …………………………….. EF7NA
تعداد سیلندر ……………………….. 4 خطی
حجم موتور ………………………….. 1648 سی سی
قطر سیلندر …………………………. 78.6 میلی متر
کورس پیستون ……………………. 85 میلی متر
حداکثر قدرت ………………………. 115 اسب بخار در دور 6000 (بنزین)
حداکثر قدرت ………………………. 105 اسب بخار در دور 6000 (گاز)
حداکثر گشتاور …………………….. 155 نیوتن متر در دور 4500 (بنزین)
حداکثر گشتاور …………………….. 136 نیوتن متر در دور 4500 (گاز)
سیستم سوخت رسانی ………….. تزریق الکترونیکی چندنقطه ای
تعداد سوپاپ ………………………… 16
حد آلایندگی موتور ………………. استاندارد یورو 4
نوع گیربکس …………………………. پنج دنده دستی
نوع ترمز ………………………………. دو مداره قطری، ضدقفل (ABS) با توزیع الکترونیکی نیرو
ترمزهای جلو ………………………… دیسکی تهویه شونده
ترمزهای عقب ………………………. دیسکی
ظرفیت صندوق عقب …………… 500 لیتر
ظرفیت باک بنزین ……………….. 66 لیتر
مشخصات فنی دنا با موتور توربوشارژ
نوع موتور …………………………….. EF7TC
تعداد سیلندر ……………………….. 4 خطی
حجم موتور ………………………….. 1648 سی سی
قطر سیلندر …………………………. 78.6 میلی متر
کورس پیستون ……………………. 85 میلی متر
حداکثر قدرت ………………………. 150 اسب بخار در دور 5500 (گاز / بنزین)
حداکثر گشتاور …………………….. 215 نیوتن متر در دور 2200 تا 4800 (گاز / بنزین)
سیستم سوخت رسانی ………….. تزریق الکترونیکی چندنقطه ای
تعداد سوپاپ ………………………… 16
حد آلایندگی موتور ………………. استاندارد یورو 4
نوع گیربکس …………………………. پنج دنده دستی
نوع ترمز ………………………………. دو مداره قطری، ضدقفل (ABS)
ترمزهای جلو ………………………… دیسکی تهویه شونده
ترمزهای عقب ………………………. دیسکی
ظرفیت صندوق عقب …………… 500 لیتر
ظرفیت باک بنزین ……………….. 66 لیتر
مشخصات عمومی
1 نوع خودرو سواری
2 نوع موتور انژکتوری
3 نوع گیربکس 5 دنده معمولی اتوماتیک 4 سرعته (option)
4 نام تجاری LS
5 نوع کاربرد سواری شخصی
6 سال شروع ساخت 1384
موتور
7 چهار سیلندر DOHC
8 قطر سیلندروکورس mm83.4*75.5
9 حجم موتور 1493 cc
10 نسبت تراکم 9.5:1
11 حداکثر گشتاورkg.m/rpm 4500/13,5
12 حداکثر قدرتPs/rpm 5500/97
جعبه دنده
13 نوع دستی-اتوماتیک
نسبت تبدیل
14 دنده1 3,417-2,800
15 دنده2 1,895-1,540
16 دنده3 1و296-1,000
17 دنده4 0,968-0,700
18 دنده5 0,780
19 دنده عقب 3و272-2,333
دیفرانسیل
20 نسبت تبدیل 4,167-3و736
ظرفیت خودرو
21
حجم روغن موتور
22 3,4 lit
حجم مخزن سوخت
45 lit
23
ظرفیت آب سیستم خنک
6 lit
عملکرد
24 مصرف سوخت ترکیبی 6,9 لیتر در صد کیلومتر
25 حداکثر سرعت 175 کیلومتر در ساعت
سیستم سوخت رسانی
26
ظرفیت باک
45
27
محل باک
عقب در زیر صندوق و صندلی عقب
28
نوع پمپ سوخت رسانی
الکتریکی-مستقر در باک
29
نوع سوخت رسانی
انژکتوری-چند نقطه ای
تیپ 1
سری اول 206 که اوایل سال 1380 به بازار آمد به نام تیپ یک معروف شد که از آن دقیقا 12217 دستگاه تولید شد.
داخل آن با فرمان دوشاخه، رادیو ضبط و کنسول وسط که تنها یک ساعت دیجیتال در آن جا داشت نسبت به تیپ یک بعدی (که همه با نام تیپ 2 میشناسیم) قابل تشخیص است.
تیپ یک بعدی (تیپ دوی خودمان!) که یک سال بعد معرفی شد در ظاهر همان ماشین قبلی بود با موتور 1360 سی سی با کد TU3 که 75 اسب بخار نیرو تولید می کرد ولی در زیر پوست کاملا عوض شده بود.
تکنولوژی مالتی پلکس یا MUX کل سیستم برق اتومبیل را دگرگون کرده بود بطوری که حتی یک سیم مشترک با نمونه قبلی نداشت.
تیپ 2
آنچه واقعا تیپ 2 نام داشت به تعداد بسیار کم تولید شد و تماما مانند تیپ 3 متعارف بود , فقط ترمز ABS نداشت.
تعداد کم تعداد کم این مدل و تفاوت فاحش MUX و غیر MUX باعث شد که همه (حتی کارخانه) تیپ MUX 1 را تیپ 2 بنامند.
پس اگر 206 مدل 81 دیدید که ظاهر تیپ 3 بود ولی ترمز ABS نداشت , تعجب نکنید.
تیپ 3
حالا نوبت تیپ 3 می رسد که مدل لوکس با موتور کوچک است که تمامی خواص تیپ 5 را دارد به جز این که ترمز چرخ های عقب آن دیسکی نیست و موتور آن هم همان 4/1 لیتری 75 اسبی با حداکثر سرعت 177 کیلومتر در ساعت است.
این مدل بالاترین ارزش پرداخت پولی را برای کسانی که سرعت و توان زیاد برایشان مهم نیست به ارمغان می آورد.
تجهیزاتی چون سیستم تهویه مطبوع خودکار , آئینه های برقی گرم کن دار , CD خوان بسیار برجسته Clarion با بلندگوهای Goodmans انگلیسی , دو کیسه هوا , ABS دوکاناله و سه ، پشت سری عقب از مشخصات بارز این مدل است که شاید برای داشتن خودرویی دیگر با این امکانات مجبور به پرداخت دو برابر پول آن باشید
تیپ 4
این مدل دارای موتور 1600 سی سی 16 سوپاپ با کد JP4/TU5 و همچنین گیربکس اتو ماتیک Autoadaptive AL4 می باشد.
این موتور نسبت به موتور TU3 که نسبت به موتور 205 تنها سرسیلندرش تغییر کرده و به آن انژکتور اضافه شده بود , یک موتور کاملا جدید با کارایی بسیار بالا می شود.
110 اسب در 5600 دور در دقیقه و 137 نیوتن متر گشتاور در 4000 درو چیزی است که به راحتی این کوچولو را در تمامی نبردهای خیابانی پیروز می کند.
بر عکس شایعاتی که می گفتند تعداد زیادی 206 بصورت ساخته شده وارد ایران شده باید گفت که تنها 191 دستگاه از همین تیپ 4 در ابتدا مخصوص جانبازان آن هم بصورت SKD وارد شد که بدان معنی بود که ماشین ها آماده و داخل جعبه ای بودند که میبایست صندلی ها و لاستیک ها روی آن نصب شوند.
این ماشین ها دارای رنگ های متنوع تری بودند و علاوه بر 206 های اتوماتیک تیپ 4 که بعد ها در ایران تولید شد دارای حسگر باران , محفظه مخفی زیر صندلی شاگرد , توری نگهدارنده داخل صندوق و تودوزی با رنگ های متنوع بودند.
لیکن مشکل این مدل را می توان سیستم تعلیق آن دانست چرا که در تیپ 4 وارداتی از همان فنربندی مورد استفاده در ماشین های اروپایی استفاده شده و این بدان معنی است که تاب مقاومت پستی و بلندی های خیابان های غیر استاندارد ایران را نداشته و در نتیجه بسیاری از ناحیه رام و جلوبندی دچار مشکل شدند.توضیح بیشتر در مورد تعلیق 206 ایران این که ماشین های ایران از فنربندی مخصوص جاده های ناهموار بهره میگیرند و در نتیجه ارتفاعشان 2 سانتیمتر از نمونه های اروپایی بیشتر است.
تیپ 5
پس از تیپ 4 که در داخل نیز تولید آن آغاز شد و از نظر امکانات داخلی بسیار بود ولی مزایایی چون ترمز دیسکی در هر چهار چرخ , ABS و ایربگ بهره میبرد مقرر گردید نمونه دنده ای دستی آن هم تولید شود چرا که استقبال از 206 در بازار تک محصولی ایران فراتر از انتظار پژو بود و بعلاوه آن ها با موفقیت مدل اتوماتیک متوجه شدند توان خرید ایران آنقدر هم که فرانسوی ها فکر می کردند پایین نیست!!!
206 تیپ 5 که به جرات می توان گفت بهترین ارزش پولی پرداختی در بین تمام اتومبیل های داخلی را دارد در اواخر سال 81 با قیمت معادل نمونه آن در سراسر دنیا و با امکاناتی مانند تیپ 3 بعلاوه ارتفاع کمتر , ترمز دیسکی در هر چهار چرخ , ABS چهار کاناله به بازار عرضه شد.
شتابی در حدود 10 ثانیه تا 100 کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت در ترکیب با ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ از تیپ 5 یک موشک خیابانی می سازد که هیچ یک از محصولات دیگر ایران خودرو , مزدای 323 با دو برابر قیمت , فولکس گل و پروتون ویرا را یارای مقابله با آن نیست.
حتی سیتروئن زانتیا که به حق در بخش دیگری از بازار گل سرسبد است (و اصولا قابل مقایسه با 206 نیست) در مقابل این ماشین هم در چابکی هم در فن آوری بکار گرفته کم می آورد (زانتیا در سال 1994 عرضه شد)
تیپ 6
آخرین سری از 206 های ایران تیپ 6 است که در ابتدا با همان گیربکس اتوماتیک AL4 ولی با امکانات کامل چون تیپ 5 به تعداد نسبتا کمی تولید شد و پس از آن گیربکس مذکور جای خود را به یک مدل تیپ ترونیک داد (که توسط پورشه به دنیا معرفی شد و توسط بی ام و و لوتوس یه نمونه های سیکوئنشال توسعه یافت)
اینکه این گیربکس قابلیت تعویض دنده توسط راننده را در یک خودروی اتوماتیک به ارمغان می آورد و انتخاب با شماست که دنده را خودتان عوض کنید یا تعویض دنده را به ماشین بسپارید.
این مهم تیپ 6 را برای ایران و بخصوص تهران ایده آل می کند که دائما در ترافیک هستید ولی در عین حال ماشین دنده ای را نیز دوست دارید.
سوناتا جدید که برای سال 2011 وارد بازارهای جهانی خواهد شد کمی قبلتر و در سال 2010 در خیابانهای کره ظاهر می شود. این تصاویر آخرین تصاویر از مدل بنمایش درآمده هیوندای سوناتا می باشند.
این خودرو با موتور جدید 6 سیلندر بنزینی 3.3 لیتری نیز عرضه خواهد شد. بعلاوه دو موتور 2.4 لیتری بنزینی و دیزلی.
قیمت سوناتا زیر 20 هزار دلار تعیین شده است. و رقیب آن هوندا آکورد و تویوتا کمری می باشند.
پژو 206 صندوق دار پنجمین و آخرین نوع از 206های تولیدی است. این خودرو در میان مدل های دیگر خانواده خود شامل 206 هاچ بک 3 در و 5 در، کوپه روباز و استیشن به دلیل برخورداری از صندوق عقب بیشتر مورد توجه خانواده های ایرانی قرار گرفته است.
پژو 206 صندوقدار یا SD که طراحی آن توسط مهندسان ایرانی صورت گرفته برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت 2005 در غرفه پژو در معرض دید قرار گرفت. در حال حاضر 29 تیپ متنوع از 206 هاچ بک و صندوقدار در ایران خودرو تولید می شود که 15 تیپ آن به بازار داخل و 14 تیپ دیگر به بازارهای صادراتی اختصاص پیدا کرده است. در اینجا سه تیپ V1 ، V8، V9 و V20 را با یکدیگر مقایسه می کنیم. هرچند که عرضه V20 در ایران کمتر است و این تیپ بیشتر برای بازارهای صادراتی در نظر گرفته شده است. حجم موتور سه تیپ V1 ، V8 و V9، ا1600سی سی است در حالی که V20، ا1500سی سی می باشد. سه تیپ اول مذکور 16 سوپاپه است؛ اما V20 ،ا8 سوپاپ دارد. حداکثر سرعت 4 تیپ یاد شده نیز تا حدودی با یکدیگر متفاوت است؛ چراکه با V1 و V8 تا 193 کیلومتر در ساعت می توانید گاز دهید در حالی که با V9 تا 189 و با V20 تا 170 کیلومتر در ساعت می توانید رانندگی پرسرعت را تجربه کنید؛ اما پژو 206 SD کلا در هر تیپی، خودرویی کم مصرف محسوب می شود؛ به همین دلیل نیز این خودرو پس از سهمیه بندی بنزین خیلی مورد توجه قرار گرفت. میانگین مصرف ترکیبی V6 و V8، ا 6.6 لیتر، V9 ، ا7.3 لیتر و V20 نیز 6.4 لیتر می باشد. از بین تیپ های ذکر شده تنها V9 اتوماتیک و بقیه دستی هستند. هر سه خودرو نیز در کلاس C قرار دارند و تنها دو تیپ V8 و V9 ترمز ضدقفل (ABS) و ایربگ دارند. در حال حاضر قیمت خودروهای مذکور در بازار به این ترتیب می باشد. V1 با قیمت 15میلیون و 100هزار تومان،V8،ا17میلیون و 500 هزار تومان، V9 با قیمت 19میلیون و 500 و همچنین V20 با قیمت 13میلیون و900هزار تومان در بازار عرضه می شود.
مشخصات | V1 | V8 | V9 | V20 | |
ابعاد | طول | 4188 mm | |||
عرض | mm1655 | ||||
ارتفاع | 1456 mm | ||||
فاصله بین دو محور | 2443 mm | ||||
بدنه | نوع رنگ | متالیک | |||
کلاس خودرو | C |
|
مشخصات فنی:
|
|
|
|
ایمنی:
مشخصات | V1 | V8 | V9 | V20 |
قفل مرکزی با کنترل از راه دور | دارد | |||
جعبه کمک های اولیه | - | |||
سیستم هشدار دهنده | - | |||
نوع کمربندهای ایمنی جلو | سه نقطه ای با پیش کشنده | |||
نوع کمربندهای ایمنی عقب | سه نقطه ای | |||
نوع گیرنده و فرستنده قفل مرکزی | رادیویی | |||
کیسه هوای ایمنی جلو | - | دارد | - | |
سیستم اعلام خطر دنده عقب | - | |||
سیستم ایمنی دزدگیر | - | |||
سیستم قطع خودکار سوخت در مواقع اضطراری | دارد | |||
سیستم کنترل انتشار بخار بنزین | دارد | |||
سنسور نور و باران | - | |||
تور نگهدارنده اشیاء (داخل صندوق عقب) | دارد | |||
چراغ مه شکن جلو و عقب | دارد |
کمپانی مزدا مدل دوست داشتنی و آشنای خود یعنی مزدا 3 را برای سال 2010 با تغییراتی به بازارها روانه خواهد نمود. این درحالیست که مدلهای فعلی نیز چندان قدیمی نیستند و همچنان قادر به حفظ رقابت می باشند. اما شرکت مزدا روند رشد و تداوم حرکت رو به جلو را برگزیده و این می تواند درسی برای خودروسازهای وطنی باشد که تا نفس آخر یک خودرو را تولید می کنند و خلق اله هم ناچار به خرید آنها می شوند.این یعنی قانون داغان کردن مصرف کننده و حمایت از تولید کننده جون جونی!
ظاهر این خودرو شبیه مدلهای کانسپت zoom-zoom شده و حذف جلوپنجره و طراحی اسپرت سپرها این حالت را تشدید نموده است. زاویه دارشدن چراغ عقب و کشیدگی چراغها به طرفین یعنی اینکه با خودرو اسپرت تری نسبت به نیاکانش طرفیم.
بدنه خودرو سبکتر شده، مصرف سوخت کاهش یافته، طراحی داخلی و خارجی آن مدرن تر و شیک تر شده و البته ابعاد آن بدون تغییر مانده است.
موتور دو لیتری پایه با 148 اسب بخار قدرت، سر جای خود مانده و البته مصرف سوخت آن کاهش یافته است. یک موتور 2.5 لیتری با 167 اسب بخار قدرت نیز در دسترس خواهد بود. این خودرو رقیب مستقیم خودروهایی نظیر هیوندا الانترا و هوندا سیویک می باشد. با این حال بعید است کسی آن را با خودرو دیگری اشتباه بگیرد.
قیمت این خودرو از 15045 دلار شروع می شود و به نسبت تجهیزات و موتورها افزایش می یابد. البته درصورت عرضه در ایران می توانید قیمت آن را حدس بزنید: از 35 میلیون تا…
آپدیت: مزدا 3 جدید، دیروز با حضور ریئس مجلس رونمایی شد و ظاهراً قرار بر مونتاژ هر دو گونه هاچ بک و صندوقدار با موتور دو لیتری در ایران است و زمان عرضه نیز زمستان تعیین گردیده.
این مقایسه با نام ” آیا اسب غیر اصیل ایرانی بر تندر غربی ها می تازد ” منتشر گردیده است.
فاکتورهای انتخاب این خودروها برای خریدار ایرانی تقریباً مشابه می باشد که عبارتند از یک خودرو خانوادگی، جادار و صندوقدار، با هزینه های معقول نگهداری و امکانات قابل قبول.
نمای ظاهری:
ظاهر سمند LX قدیمی تر و کلاسیک تر می باشد و در طول دوره تولید به پختگی مناسبی رسیده است و اینک سمند LX سال بعنوان میوه نهایی این طرح می باشد که ترکیبی از طرحهای آئودی و بی ام و می باشد. در سوی دیگر رقابت تندر L90 بواسطه طراحی جدیدتر خود نامانوس و نا آشنا بنظر می رسد. طراحی حجمهای خودرو تندر با یکدیگر هماهنگ نبوده و نافرم می نماید.
در قسمت داخل اطاق فضای رنو لوگان بدور از هرگونه هیجان و کاملاً ساده می باشد. در حالیکه سمند از طراحی به مراتب بهتری سود می جوید. یکی از مشکلات سمند اندازه بزرگ داشبورد آن و همچنین ستون های A خودرو می باشد که بعلت پهن بودن دید راننده را محدود می نماید. در مورد تندر نیز سبک قرارگیری راننده پشت فرمان آن هنوز جا نیافتاده است. و دید عقب نیز محدود می باشد.
مقایسه قوای محرکه و دینامیک خودروها:
موتور 16 سوپاپ خودرو تندر 90 با داشتن 105 اسب بخار قدرت و گیربکس 5 سرعته نرم و دقیق ظرف 10.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می رسد و نهایت سرعت آن نیز 208 کیلومتر می باشد در حالیکه موتور سمند سال قدیمی تر بوده و تنها 8 سوپاپ داشته و 100 اسب بخار نیرو تولید می نماید. شتاب آن 11.9 ثانیه و حداکثر سرعت آن نیز 211 کیلومتر بر ساعت می باشد. وزن تندر 90 حدود 105 کیلوگرم سبکتر بوده و به این دلیل پر شتابتر نیز می باشد.
در مورد ترمز، هر دوی این خودروها مجهز به ترمزهای ضد قفل ABS هستند که در سمند عملکرد آن با تاخیر اندکی همراه بود و این بدلیل قدیمی تر بودن تکنولوژی آن می باشد.
در مورد دینامیک خودروها در حرکتهای مارپیچ، سمند بدلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک بهتر، عملکرد بهتری داشت و پایداری آن در مقایسه با تندر بالاتر بود.
هدایت خودرو تندر بواسطه کلاچ و گیربکس نرم، راحتتر از سمند می باشد. در مسیر های ناهموار نیز تحت رانندگی پرفشار و سخت، تندر 90 از سمند پیشی می گیرد و عملکرد بهتری ارائه می کند. در قسمت تعلیق و فنربندی هر دو خودرو مشابه بوده و تنها در قسمت عقب برتری با تندر است.
ایمنی:
ایمنی خودرو یکی از پارامترهای مهم در انتخاب خودرو می باشد. در خودرو تندر90 از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین استفاده شده است که این همان نقطه ضعف سمند می باشد که البته بیشتر بواسطه نوع طراحی داشبورد آن می باشد و قرار است در مدلهای جدید سورن این نقیصه برطرف گردد.
اما از سوی دیگر بدنه سمند از ورقهای قطورتری استفاده می کند که استحکام کلی بدنه را افزایش می دهد.
سایر نکات:
سمند از یک شبکه بزرگ خدمات پس از فروش بهره می گیرد و قطعات آن نیز به وفور در هر نقطه از کشور یافت می شوند. البته استاندارهای جهانی خدمات پس از فروش بسیار با آنچه ایران خودرو ارائه می کند فاصله دارند. در مقابل تندر 90 با مشکلات عدیده ای روبروست. مشکلاتی نظیر تحریم سازندگان و کمبود و گرانی قطعات.
نتیجه نهایی برعهده خوانندگان می باشد. سمند برای رقابت احتیاج به خون تازه ای دارد. در مورد تندر هم اگر طراحی آن مشکلات فعلی را نمی داشت، شاید فاتح بازارهای ایران می شد!
تندر در سال 2004 به عنوان یک خودرو ا رزان قیمت توسط شرکت رنو به بازار معرفی شد. تولید عمده این خودرو در شرکت داچیا در کشور رومانی تولید می شود تندر به دلیل قیمت ارزان و قیمت مصرف سوخت پایین و کیفیت بالا توانسته در اکثر بازارها موفق ظاهر شود و در کشور نیز با اقبال خوبی موجه است از طرفی ریو سال 2000 معرفی شد و در سال 2001 راهی بازار شد این خودرو در سال 2003 فیس لیفت شده و در حاضر فیس لیفت آن در کشور موجود میباشد ریوی موجود همان ریویی است که در بازار آمریکا به فروش میرسد اما ریو یک موتور 5/1 لیتری 16 سوپاپ بهره میبرد که این موتور قادر است 97 اسب بخار تولید کند از سوی دیگر تند با موتوری 16 سوپاپ تونایی تولید 105 اسب بخار قدرت را دارد هر دو از شتاب اولیه خوبی برخوردارند اما تندر است که در شتاب صفر تا 100 ریو را پشت سر میگذارد این در حالی است که رسیدن به سرعت 200 کیلومتر در ساعت برای ریو کار ساده ای است هر دو در زمینه مصرف سوخت مناسب می باشند تندر کلید شیشه های برقی آن روی داشبورد نصب شده و ریو روی در نصب شده . صندوق هر دو خودرو جادار است و برای خانواده پر جمپعیت مناسب است هردو خودرو فرمان هیدرو لیک میباشد اما ریو فرمانی نرم تر دارد دید عقب در تندر زیاد خوب نیست چون عقب تندر بالا میباشد صدای موتور به داخل کابین می آید هردو هم استهلاک و کم مصرف میباشند قطعات تندر در بازار زیاد نیست و قیمت آن نیز به مراتب بالاتر از ریو است .تندر در 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی9/6 لیتر است که در این مورد ریو با تندر مشترک است .شتاب 0تا100 ریو 3/11 ثانیه است این در حالی است که این عدد در تندر 90 به یازده و دو ثانیه میباشد هر دو خودرو در با بازار موفق هستند . جزو بهترین انتخابهای زیر 16 میلیون تومان به حساب می آید